JAPO tiedotteet

JAPO tiedottaa tällä sivulla yleisiä tiedotteita tuotteista ja palveluista.

Muita tiedotteita: JAPO tiedotteet | Häiriötiedotteet

Olisitko uskonut? Suurin osa kodinkoneita ja elektroniikkaa ostavista suomalaisista haluaa asioida myymälässä
16.01.2019 11:14

Olisitko uskonut? Suurin osa kodinkoneita ja elektroniikkaa ostavista suomalaisista haluaa asioida myymälässä

Laaja Kodinkonekaupoilla-tutkimus paljastaa, että valtaosa suomalaisista haluaa asioida kodinkone- ja elektroniikkaostoksilla myymälöissä verkkokauppojen rinnalla tai sijaan. Yleisimmät syyt myymäläinnon taustalla ovat henkilökohtainen palvelu, myyjän kanssa tuotteisiin tutustuminen ja niiden vertailu. Ostosten kylkeen hankintaan myös yhä enemmän lisäpalveluita helpottamaan niiden käyttöönottoa.

Kodinkonekaupoilla -tutkimus luotasi suomalaisten ostamiskäyttäytymistä sekä myymälän ja verkkokaupan asemaa kodinkoneiden ja elektroniikan ostopaikkana. Tuhannesta vastaajasta suurin osa haluaa jossain ostamisen vaiheessa asioida myymälässä, ja 15 prosenttia vastaajista kertoo tekevänsä ostoksia vain verkkokaupassa. Myymälän vetovoimatekijöiksi yli puolet vastaajista nimesi mahdollisuuden tutustua tuotevalikoimaan ja saada henkilökohtaista palvelua asiantuntevalta myyjälä.

‒ Erikoistavarakaupan tuotteiden ostolta vaaditaan yleisestikin palvelua siinä missä päivittäistavarapuolen ostamista on viety yhä enemmän itsepalvelun suuntaan, aina ostosten maksamista myöten.  Teknisesti uudistuvien tuotteiden, kuten kodinkoneiden ja elektroniikan kohdalla palvelulla on vahva merkitys ostopäätöksen teossa, toteaa kodintekniikkaketju Euronicsin toimitusjohtaja Tapio Sieviläinen.

Hyvän tietämyksen tueksikin haetaan myyjältä lisätietoa

Kodinkonekaupoilla tutkimuksen mukaan kaksi kolmasosaa näkeekin myymälän tarjoaman palvelun tärkeäksi tai erittäin tärkeäksi tekijäksi. Naiset peräänkuuluttavat palvelua hieman miehiä enemmän, ikäryhmistä etenkin vanhemmat haluavat palvelua mutta niin myös parikymppiset nuoret aikuiset.

‒ Monilla nuorilla on omasta takaa hyvä tietämys esimerkiksi tietokoneiden ja puhelimien ominaisuuksista ja tätä tietoa vaihdetaan kavereiden kesken. Tutkimuksen mukaan yli puolet nuorista haluaa kuitenkin poiketa myymälään, jossa he voivat ottaa itsenäisesti tuntumaa tuotteisiin ja testata niitä, mutta myös saada myyjältä lisätietoa tuotteista. Myymälässä myös monet haluavat varmistua tuotteen laadusta ja toimivuudesta ennen ostopäätöstä, summaa Sieviläinen.

Vanhemmissa ikäluokissa nousivat tärkeiksi tekijöiksi myös myyjän avustuksella tuotteiden ominaisuuksiin tutustuminen ja niiden käytön opettelu.

‒ Olemme tiedostaneet palvelun merkityksen ostopäätöksessä. Huolehdimme myyjien ammatillisesta osaamisesta ja sen aktiivisesta kehityksestä Euronics Akatemian avulla, joka verkkokoulutusympäristönä on koko ajan myyjien käytössä, Sieviläinen jatkaa.

Kodinkone- ja elektroniikkatuotteisiin ostetaan lisäpalveluja       

Yhä useammalle tuotteelle halutaan oston yhteydessä hankkia jokin lisäpalvelu, kuten kännykälle takuu rikkoutumista varten, tietokoneeseen ohjelma-asennus tai pesukoneelle kotiinkuljetus asennuksineen ja vaikka vanha poisvienti kierrätykseen.

‒ Myymälässä palvelu ei rajoitu vain tuotteiden ominaisuuksien esittelyyn tai niiden käytön neuvomiseen. Lisäpalveluilla helpotetaan asiakkaiden hankkimien tuotteiden käyttöönottoa ja käytettävyyttä. Erilaiset lisäpalvelut muodostavat meille myös yhä kasvavan osan liikevaihdosta, Tapio Sieviläinen jatkaa.

Valtakunnallinen Euronics-ketju palvelee noin 50 myymälällä ja verkkokaupalla.

‒ Verkkokauppa on toki meillekin tärkeä ja kehitämme jatkuvasti sen palvelutarjontaa. Samalla panostamme myös laajaan myymäläverkostoon ja sen kasvattamiseen, jotta voimme tarjota henkilökohtaista palvelua kattavasti eri paikkakunnilla ympäri Suomea. Toimimme muista ketjuista poiketen kauppiasvetoisesti ja meille paikallinen palvelu on kaiken keskiössä, kertoo Tapio Sieviläinen.

Euronicsin toimeksiannosta tutkimustoimisto Bilendin M3 Panelissa 17.–21.10.2018 tehtyyn Kodinkonekaupoilla -tutkimukseen vastasi 1000 iältään 18‒75-vuotiasta suomalaista. Otos edustaa suomalaisia sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.

Lisätietoja: toimitusjohtaja Tapio Sieviläinen, Euronics Finland, puh. 040 673 7800

Euronics on Euroopan suurin kodintekniikan ketju. Euronics toimii 36 maassa 8800 myymälän verkostolla. Kauppiasosuuskunta Tekniset hallinnoi Suomessa Euronics-brändiä ja myymälät ovat suomalaisten kauppiaiden omistuksessa, mikä takaa paikallisen, henkilökohtaisen palvelun yhdistettynä Suomen kattavimpaan myymäläverkostoon ja kansainvälisen ketjun ostovoimaan. Euronics-ketjun selkeä etu sekä kivijalassa että verkkokaupassa www.euronics.fi ovat kilpailukykyiset hinnat, nopeat toimitusajat sekä asiantunteva, paras paikallinen palvelu.

 


 

Sopimusehdot

Yleiset sopimusehdot

Jos kauppasopimusta koskevaa erimielisyyttä ei saada ratkaistuksi osapuolten välisillä neuvotteluilla, kuluttaja voi saattaa asian kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi.
www.kuluttajariita.fi

Sopimusehdot yrityksille

Viestintapalvelujen sopimusehdot


Myymälän aukioloajat:
ma - pe 9 - 17
la 10 - 14
         

Asiakastuki:
ma - pe 9 - 16
(06) 557 0124
asiakastuki@japo.fi

JAPO - Tieto, koneet ja yhteydet
Kauppakatu 10
62900 Alajärvi
(06) 557 0111

Sivusto tehty JAPO Webeditorilla