JAPO tiedotteet

JAPO tiedottaa tällä sivulla yleisiä tiedotteita tuotteista ja palveluista.

Muita tiedotteita: JAPO tiedotteet | Häiriötiedotteet

Sote-palvelut tulevat valokuidulla kotiin
23.03.2018 11:46

Sote-uudistuksen suurin myllerrys tulee olemaan digitalisaation mukanaan tuomat uudet palvelumuodot. Nopeasti kehittyvät terveysteknologia ja sähköiset terveyspalvelut ovat sellaisia, joita emme pysty vielä edes kunnolla hahmottamaan. Kaikkea yhdistää kuitenkin asiakaslähtöisyys ja nopea hoidon saaminen, jotka nopea, kiinteä ja luotettava verkkoyhteys mahdollistaa.

Kehittyvän teknologian ansiosta lähivuosina asiakkaan kotona voidaan tehdä yhä enemmän erilaisia mittauksia ja hoitotoimenpiteitä. Tämä antaa myös etälääkäripalveluille parempia edellytyksiä.

– Jo nyt terveydenhuollon etäpalvelut ovat osittain arkipäivää. On arvioitu, että jopa ¾ peruslääkärivastaanotoista voitaisiin tulevaisuudessa hoitaa sähköisten palvelujen kautta. Etäpalveluiden käytön myötä asiakas voi tehdä palvelutarpeen arvioinnin sähköisesti ja tarvittaessa samasta paikasta varata fyysisen vastaanottokäynnin. Sähköisten palvelujen kehittäminen on käynnissä myös Järvi-Pohjanmaan perusturvan alueella ja ne tulevat asteittain täälläkin käyttöön, kertoo Etelä-Pohjanmaan sote-uudistuksen vastuuvalmistelija Tanja Penninkangas.

Nopeampaa ja jonottamatta

Digitalisaatio mullistaa sen, kuinka olemme tottuneet palveluja saamaan. Terveyspalvelut tulevat muuttumaan yksikkö- ja organisaatiolähtöisestä asiakaslähtöiseksi.

– Keskiössä on ihminen, jonka pian ei tarvitse enää ajatella, minkä tietyn yksikön asiakas hän on. Sähköiset järjestelmät ovat niin älykkäitä, että kun kirjaudut järjestelmään ja kerrot, mitä tarvitset, se ohjaa sinut automaattisesti oikeaan paikkaan. Palvelutarpeen arviointi painottuu verkkoon, samoin osa lääkärin ja muiden asiantuntijoiden vastaanottopalveluista. Edelleen kuitenkin tarvitaan esimerkiksi perhetyöntekijöitä, lääkäreitä ja kotihoidon työntekijöitä; kaikkia sosiaali- ja terveyspalveluiden ammattilaisia, jotka tarjoavat perinteisiä sosiaali-ja terveydenhuollon palveluja. Moni palvelu tulee tulevaisuudessa suoraan asiakkaan kotiin. Hoidon saaminen nopeutuu, Penninkangas kuvailee.

– Toki nyt jo voimme hyödyntää verkkopalveluita. Esimerkiksi näemme laboratoriotulokset tai epikriisit Kanta-palvelusta ja voimme pyytää uusimaan reseptit sitä kautta. Digitalisaatio koskettaa ihan kaikkia väestöryhmiä. Lisäksi meidän on muistettava, että uudet sukupolvet kasvavat digitaalisuuteen, joten he tulevat käyttämään uuden ajan terveyspalveluita varsin luontevasti. Uusien sähköisten terveyspalvelujen muotoilu on koko ajan käynnissä, Penninkangas kuvailee.

Miksi nettiyhteys pitää olla kiinteä?

Koska tulevaisuuden sosiaali- ja terveyspalvelut ovat sähköisesti asiakkaan saatavilla kotiympäristössä, pitäisi kaikkien jo nyt varmistaa, että kodissa on nykyaikainen verkkoyhteys. Valokuitu on ainoa ratkaisu, joka tällä hetkellä pystyy vastaamaan jatkuvasti kasvavien tietomäärien tuomaan haasteeseen. Omaan kotiin kannattaa valita luotettava valokuituyhteys, koska verkon varaan tulee jatkuvasti uusia järjestelmiä, laitteita ja palveluita. Ilman toimivaa verkkoyhteyttä jäävät uudenlaiset terveyspalvelut asiakkaan ulottumattomiin. Palvelun kyllä saa, mutta kotisohvalle sen saa nopeammin, jonottamatta ja vaivattomammin.

Lue lisää JAPO kuituliittymästä


 

Sopimusehdot

Yleiset sopimusehdot

Jos kauppasopimusta koskevaa erimielisyyttä ei saada ratkaistuksi osapuolten välisillä neuvotteluilla, kuluttaja voi saattaa asian kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi.
www.kuluttajariita.fi

Sopimusehdot yrityksille

Viestintapalvelujen sopimusehdot


Myymälän aukioloajat:
ma - pe 9 - 17
la 10 - 14
         

Asiakastuki:
ma - pe 9 - 16
(06) 557 0124
asiakastuki@japo.fi

JAPO - Tieto, koneet ja yhteydet
Kauppakatu 10
62900 Alajärvi
(06) 557 0111

Sivusto tehty JAPO Webeditorilla