Etätukiohjelman lataaminen
Käytämme turvallista ja yleisesti käytettyä TeamViewer ohjelmistoa etätuen antamiseen. Klikkaa alla olevaa lataus linkkiä ja lataa etätukiohjelma tietokoneellesi. Käynnistä ladattu etätukiohjelma, kun JAPOn tukihenkilö sitä pyytää.
Etätuen aloittaminen
Etätuki-istunnon aloittamiseksi tukihenkilö tarvitsee henkilökohtaisen ID-numerosi sekä kertakäyttöisen salasanasi. Anna ID-numero ja salasana JAPOn tukihenkilölle pyydettäessä.
Mitä etätuki tarkoittaa ja miten se toimii?
JAPO etätuki on yksi tuen ja auttamisen muoto. Etätuki on helppo ja nopea tapa saada apua ongelmatilanteissa. Etätukiyhteyden muodostaminen onnistuu keneltä tahansa, eikä vaadi erityistä osaamista. JAPOn tukihenkilö opastaa ohjelmiston lataamisessa ja olet valmiina vastaanottamaan etätukea.
Vastaanottaaksesi etätukea sinulla tulee olla käynnissä oleva tietokone, toimiva internet-yhteys sekä etätukiohjelma. Etätukiohjelma on Teamviewer niminen etätukiohjelmisto. Käyttäjä lataa omalle tietokoneelleen Teamviewer ohjelmistosta ilmaisen QuickSupport version. JAPOn tukihenkilö ottaa etätukiohjelmiston avulla suoran etäyhteyden käyttäjän tietokoneeseen. Etätuki-istunnon avulla tukihenkilö voi tehdä toivotut muutokset, asennukset tai päivitykset sekä suorittaa ongelmanratkontaa käyttäjän tietokoneella. Kaikkia ongelmia ei ole kuitenkaan mahdollista ratkoa etätuen avulla.
Varo huijareita
Etätuki-istunnolla voidaan tehdä myös pahaa käyttäjän tietokoneelle tai muuten hyväksikäyttää käyttäjän palveluita, kuten pankkipalveluita. Älä koskaan aloita etätuki-istuntoa sinulle vieraan tahon tai henkilön kanssa ellet ole itse pyytänyt etätukea!
Huijarit hyödyntävät ihmisten hyväuskoisuutta ja suostuttelevat ihmisiä vastaanottamaan etätukea monilla eri tavoilla ja syillä. Käyttäjälle voidaan ilmoittaa havaitusta haittaohjelmasta tai viruksesta ja esiintyä esimerkiksi IT-tukihenkilönä. Huijari voi esittäytyä poliisina, virkamiehenä, pankin toimihenkilönä ja kertoo käyttäjän pankkitilillä on epäilyttävää toimintaa. Huijarin tavoite on päästä etätuki-istunnon avulla käyttäjän tietokoneelle ja suostutella käyttäjä avaamaan verkkopankkiyhteys.
Etätukea antava henkilö näkee tietokoneesi sellaisena kuin käyttäjä itse sen näkee ja voi hallinnoida tietokonetta haluamallaan tavalla. Usein huijari voi jopa estää käyttäjää näkemästä mitä hän tietokoneella tekee ja samalla esittää tekevänsä jotain hyödyllistä.
Älä koskaan avaa mitään henkilökohtaista palvelua etätuki-istunnon aikana. Ennen etätuki-istunnon aloittamista varmista, että olet sulkenut kaikki palvelut ja sivustot joita et halua tukihenkilön näkevän.
JAPO suosittelee F-Secure/WithSecure ohjelmistoja
F-Secure ja WithSecure ohjelmistot sisältävät pankkisuojaus ominaisuuden, joka suojaa käyttäjää mm. pankkiyhteyden aikana. F-Secure ohjelmisto havaitsee, kun käyttäjä on avannut pankin nettisivut ja pankkisuojaus ominaisuus aktivoituu.
Käyttäjä näkee, että pankkisuojaus on aktiivisena, kun näytön reunoille ilmestyy vihreän väriset reunukset. Ruudun yläreunaan ilmestyy myös valikko, josta näkee pankkisuojauksen tilan. Pankkisuojauksen aikana F-Secure ohjelmisto katkaisee välittömästi kaikki haitalliseksi tai mahdollisesti vaaralliseksi luokittelemansa yhteydet. Tämä tarkoittaa myös, että kaikkien tunnettujen etätukiohjelmistojen yhteydet katkaistaan ja etätukiyhteydestä näytetään varoitus käyttäjälle.
F-Secure ohjelmisto suojaa käyttäjäänsä katkaisemalla etätuki-istunnot, kun avataan verkkopankin nettisivut. Pankkisuojaus on hyödyllinen ominaisuus, joka suojaa käyttäjää mahdolliselta hyväksikäytöltä.