• Täyden palvelun tietoliikenneyhtiö
  • Asiakastuki 06 557 0124 (Ma-Pe 8-16)

Olethan tarkkana! Kesä on huijaus- ja kalasteluviestien kulta-aikaa

Kesä on huijaus- ja kalasteluviestien kulta-aikaa. Taas niitä on liikkeellä.
Olethan tarkkana!

Tässä muutama Kyberturvallisuuskeskuksen listaama vinkki, joiden avulla voit suojautua huijaukselta:

1. Älä luota sokeasti sähköpostin lähettäjätietoihin

Osoite voi olla väärennetty, sähköpostin lähettäjän tietokoneeseen on voitu murtautua tai hänen sähköpostisalasanansa on voitu arvata. Pankit, perintätoimistot tai viranomaiset eivät pyydä asiakkaitaan kirjautumaan verkkosivuilleen sähköpostitse.

2. Älä luota kaikkiin verkkosivustoihin

Tutustu esimerkiksi verkkokaupan tarjouksen ehtoihin ja itse sivustoon. Älä syötä luottokorttitietojasi tai verkkopankkitunnuksiasi epäilyttävän oloiselle sivustolle harkitsematta.

3. Tarkasta selaimen kohdeosoite

Nettihuijarit rekisteröivät tietojenkalastelusivuiksi verkkotunnuksia, jotka ovat lähes saman muotoisia ja nimisiä kuin alkuperäisetkin verkkotunnukset (esimerkiksi nordea.fi vs. noreda.fi). Lue verkkosivun osoite tarkasti. Syötä osoite suoraan selaimen osoiterivillle ja ole tarkkana, että kirjoitat sen oikein.

4. Onhan selaimen tietoliikenteen salaus päällä?

Etenkin verkkopankkien salauksen voi tarkistaa selaimen osoiterivin lukkoikonista ja https://-alkuisesta verkko-osoitteesta. Jos osoiterivillä ei ole lukkoikonia, kyseessä ei ole oikea verkkopankki. Ole varovainen, koska lukkoikoni tai https://-alku eivät tänä päivänä ole tae verkkosivun luotettavuudesta tai aitoudesta. Tietoliikenteen salauksellakin voidaan huijata.

5. Vaihda murrettu salasana

Jos salasanasi on murrettu, vaihda se välittömästi. Jos olet käyttänyt samaa salasanaa myös muissa palveluissa, vaihda myös niiden salasana.

6. Käytä eri salasanaa eri palveluissa

Tee jokaiseen käyttämääsi palveluun oma salasana. Panosta tärkeisiin salasana tietoihin, joita käytät unohtuneiden salasanojen palautukseen. Tällainen on esimerkiksi sähköpostin salasana.

Mikäli saat JAPOn nimissä epäilyttävältä vaikuttavan viestin, ota meihin yhteyttä ensin ja varmista viestin aitous. Asiakastukemme palvelee arkisin klo 9-16 välisenä aikana.

Lue lisää: www.kyberturvallisuuskeskus.fi